כאבים בכתף: תסמינים ודרכי טיפול

כאבים בכתף היא בעיה שכיחה אצל אנשים בוגרים. כדי לקבל את הטיפול הנכון חשוב להכיר את התסמינים ואת דרכי הטיפול למניעת הישנות הכאבים. פיזיותרפיסט מיומן יסייע לסובלים מכאבים בכתף וישיב להם את התפקוד התקין ואת איכות החיים

אנשים רבים פונים לפיזיותרפיסטים בשל כאבים בכתף, ב-50% מהמקרים הכאב יחלוף בתוך 8–12 שבועות, אך ב-40% מהמקרים הכאב ימשך מעל שנה ברמת כאב שמדורגת בינונית עד גבוהה עם סיכויים גבוהים להישנות. בין 40%–50% מאלו שחוו כאבי כתף מדווחים על חזרה של הכאב בתוך שנה עד 5 שנים.

על פי מחקרים עדכניים, הדרך היעילה ביותר להפחתת כאבים בכתף היא פעילות גופנית. לפיזיותרפיסטים יש הבנה מעמיקה במבנה המורכב של הכתף, את המכניקה שלה ואת התרגילים המתאימים לכל מקרה ומקרה, וכך לעזור לסובלים מכאבים בכתף לחזור לשגרת חיים נטולת כאבים.

מהם התסמינים של כאבים בכתף?

לכאבים בכתף יש מופעים שונים, והתסמינים מסייעים לנו להעריך מה מקור הבעיה. כך למשל, כאב ונוקשות בעת פעולות שבהן הידיים מעל הראש לרוב מאפיינים בעיות בשרירים המייצבים של הכתף (rotator cuff). אנשים עם בעיה זו יתלוננו על כאב בתנועה בעת הרחקת היד מהגוף וכן הם יחושו חולשה בכתף, אשר נגרמת, בין היתר, בשל הכאב עצמו. 

מטופלים עם חוסר יציבות של מפרק הכתף יחוו פריקות או תת-פריקות חוזרות, וככל שהבעיה חמורה יותר, תדירות הפריקות תהיה גבוהה יותר. במצבים חמורים במיוחד, הכתף יכולה להיפרק כתוצאה מפעילויות קלות כמו התעטשות ואפילו תוך כדי שינה. 

כאב מקומי ממוקד בחלק העליון של הכתף אשר מופיע בעת פעולות דחיפה, בדרך כלל יצביע על כך שהכאב נובע מדלקת או מבעיה אחרת במפרק עצם בריח שכמה, ובשונה מכך, תנועה מוגבלת של הכתף בכל המישורים הכוללת גם כאב יצביעו על כתף קפואה.

כיצד מאבחנים כאבים בכתף?

תהליך האבחון מורכב משלושה שלבים מרכזיים:

1. ההיסטוריה של הכאב – מאיפה הכול התחיל. במקרים שהכאב הופיע לאחר אירוע מסוים, אנו נתייחס למכניקה של הפציעה. לדוגמה, פגיעה במפרק בנקודת החיבור בין עצם הבריח לשכמה מתרחשת לרוב בעת נפילה על הכתף או נפילה על היד כאשר הייתה מורחקת מהגוף ומסובבת החוצה. פגיעה כזו יכולה לגרום ל "פריקה" או "תת-פריקה" של הכתף. לעומת זאת, דלקות במפרק בין עצם הבריח לשכמה, אשר לא נגרמו מפציעה אקוטית, מתפתחות באופן הדרגתי וגורמות לעליה בכאב, לרוב בעת פעולות לחיצה או דחיפה, כמו בתרגיל לחיצת חזה. 

לפעמים מיקום הכאב יכול להצביע על מקור הכאב. לדוגמה, קל לזהות כאב שמקורו ממפרק עצם בריח והשכמה משום שהוא יורגש באזור העליון של הכתף, במקום שבו נגמר שריר הטרפז, בעוד כאב שמקורו באחד הגידים המייצבים של הכתף מורגש ככאב עמוק בתוך מפרק הכתף. 

כדי לבנות תוכנית תרגילים נכונה לחיזוק הכתף ולמניעת הכאבים, יש לשים לב אילו פעולות מחמירות את הכאב או מקלות עליו, אם באימון ואם בפעילויות היום-יום. כמו כן, חשוב לדעת אם היו פציעות עבר במפרק הכתף, אלה מגבירות את סיכויי החזרה של הבעיה, לדוגמה למי שפרק בעבר כתף יש סיכוי גבוה יותר לפרוק אותה שוב. 

2. בדיקה קלינית – לאחר תשאול על ההיסטוריה של הכאב, נבצע בדיקה קלינית ופונקציונלית בהתאם לחשדות שיעלו מהתשאול הראשוני. הבדיקה בדרך כלל תכלול בדיקת טווחי תנועה, יציבות של המפרק, כוח שרירים ופעולות פונקציונליות שיהוו בסיס לבניית תוכנית תרגילים לחיזוק.

3. בדיקות הדמיה – הבדיקות משתנות בהתאם לפציעה ולאופי הכאב:

  • רנטגן – בדרך כלל יבוצע לאחר טראומות וסייע לזיהוי פריקה של מפרק עצם בריח שכמה.
  • אולטרסאונד – אמצעי יעיל לבדיקת הגידים והשרירים של הכתף.
  • MRI – בדיקה המספקת תמונה מדויקת של המבנים השונים בתוך מפרק הכתף, כולל עצמות, גידים, שרירים וכלי דם. יש סוג מיוחד של MRI שבו מזריקים למפרק חומר ניגוד המאפשר זיהוי טוב יותר של מבנים סחוסיים מסביב לכתף. 

דרכי טיפול בכאבים בכתף

המענה היעיל ביותר לפגיעות בכתף הוא תרגילים שונים לחיזוק השרירים סביב מפרק הכתף ולשיפור השליטה המוטורית. בדרך כלל התרגילים יחולקו לכמה קטגוריות על פי המטרות שלהן:

  • הגדלת טווחי תנועה
  • חיזוק
  • פרופריוספציה – שיפור תחושת הגוף ביחס למרחב ולאיברי הגוף האחרים

יש לציין שחלק מהתרגילים יתנו מענה לקטגוריה אחת בלבד ואחרים לשלושתן יחד. בתרגילים שמטרתם העיקרית היא שיפור טווח תנועה, נשים דגש לביצוע התרגיל תוך כדי הגעה לגבול טווח התנועה וניסיון להגדילו ככל הניתן. במקרים אלה, תרגול אקטיבי יעיל בהרבה מאשר מתיחות פסיביות. 

בתרגילים שמטרתם חיזוק הכתף, נשים דגש על עליה הדרגתית בעומס, זו יכולה להגיע מעליה בעוצמת האימון או בנפח שלו. לעתים תרגיל אחד עונה על שני הצרכים – הן שיפור טווח התנועה והן חיזוק הכתף, אך הדגשים יהיו מעט שונים. 

תרגילים לשיפור הפרופריוספציה מעט שונים והם בדרך כלל יאתגרו את שיווי המשקל ואת ההתמצאות במרחב. כך למשל, תרגול על משטחים לא יציבים כדוגמת בוסו וטרמפולינה או הסתרת שדה הראיה באופן מלא או חלקי, מסייעים לאימון שיווי המשקל ולתחושת ההתמצאות במרחב. 

כמובן שכל התרגילים מותאמים במיוחד למטרותיו של המטופל, שאותם הגדיר עם הפיזיותרפיסט בטיפול הראשון.

​​

יצירת קשר מהירה

שינוי גודל גופנים
ניגודיות
גלילה לראש העמוד