כאבי גב – ניפוץ מיתוסים נפוצים

כאבי גב הם תופעה נפוצה וקל להפנות אצבע מאשימה לעבר בעיות כמו פריצת דיסק או יציבה לא נכונה. מחקרים רבים בחנו את האשמות האלה ומצאו קשר קלוש ביניהן לבין כאבי גב

אנשים רבים מאמינים שכאבים, ובעיקר כאבי גב, נובעים מסיבות כמו יציבה לא נכונה, שרירי ליבה חלשים או שינויים מבניים כמו בלט דיסק. הנחה נוספת היא שאפשר להקל על כאבים אלה בעזרת מתיחות, חיזוק של השרירים, עבודה על היציבה או אפילו בניתוח. ואכן, הרבה אנשים שסובלים מכאבי גב מטופלים באחת מן השיטות האלה.

אף על פי שנראה לנו שיש היגיון רב באותן הנחות, ישנם מחקרים שמוכיחים אחרת ואלה מעלים שאלות רבות סביב הטיפולים הנפוצים בכאבי גב.

 

האם יציבה לקויה גורמת לכאבי גב?

בטח שמעתם את הטענה שיציבה לקויה גורמת לכאבי גב, וכדי להקל על הכאבים ולמנוע אותם יש לשפר את היציבה. אנשי מקצוע רבים דוגלים בטענה זו, לרבות פיזיותרפיסטים, כירופרקטים ומאמנים. מכיוון שדעה זו כל כך רווחת כמעט אין מי שלא שמע לפחות פעם אחת שהיציבה שלו לא טובה. 

לדוגמה, למי שיש קימור עמוק בגב וסובל מכאבים בגב התחתון ככל הנראה יאמרו להכניס את הבטן, לכווץ את שרירי הישבן ולחזק את שרירי הליבה. אדם עם חזה שקוע הסובל מכאבים בגב העליון ישמע שעליו למתוח את החזה ולחזק את שרירי השכמה. 

התרגילים האלה נראים הגיוניים במטרה "לשפר" את היציבה, אך למעשה, אין הוכחות כי צריך "לשפר" את היציבה. לכל אדם יש את היציבה הייחודית שלו שהתפתחה במהלך חייו ואליה הוא רגיל, ובדרך כלל לא צריך לשנות אותה. ביצוע תרגילים הוא תמיד דבר חיובי, אך אם אנחנו סובלים מכאבים, רצוי להתאים אותם לטיפול בבעיה. 

במחקר שנעשה בשנות ה-80 אספו נתונים על קבוצה של בני נוער וחזרו אליהם כעבור כמה שנים כדי לבדוק מי מהם פיתח כאבי גב בבגרות. מהמחקר עלה כי הסיכויים לפתח בעיות גב היו זהים בקרב כל המשתתפים, והם לא היו גבוהים יותר בקרב בני נוער עם ליקויי יציבה, חזה שקוע או חוסר קמירות של עמוד השדרה. תוצאות דומות אפשר לראות ביותר מחמישים מחקרים שונים. לעומת זאת, ממחקרים עולה כי ישנם גורמים אחרים המשפיעים על כאבי גב, כמו לחץ, עישון, חוסר שביעות רצון מעבודה ואי-שמירה על כושר גופני. 

ישנם מחקרים שאכן הוכיחו את הקשר בין יציבה לכאבי גב, אך אין זה קובע שזו סיבה ותוצאה וייתכן שהיציבה הלקויה נגרמה דווקא בגלל הכאב ולא להפך. במקרים מסוימים, שינוי היציבה וחיזוק שרירים שונים יכולים בהחלט להקל על כאבי הגב, אך אין לכך וודאות. אם כן, הקשר בין יציבה לבין כאבים לא הוכח במחקר ולכן עדיף להתמקד בתרגילי חיזוק לפי המטרות האישיות של כל אחד.

 

פריצת דיסק לא תמיד גורמת לכאבים

 

הנחה נפוצה נוספת היא שפריצת דיסק או שינויים ניווניים אחרים גורמים לכאבי גב, ולכן אנשים רבים סבורים כי במקרים אלה ניתוח יעזור נגד הכאבים. אך גם כאן מחקרים גילו כי ליקויים מבניים אינם בהכרח גורמים לכאבי גב.

במחקר אחד ערכו סריקות MRI לאנשים שכלל אינם סובלים מכאבי גב. לכ-52% מהמשתתפים היה בלט דיסק או ליקוי אחר. במחקר דומה גילו שבקרב שליש מהנבדקים היו ליקויים מבניים ואצל 20% מהמשתתפים מתחת לגיל 60 גילו פריצת דיסק. כאמור, למרות הממצאים, אף אחד מהנבדקים לא סבל מכאבי גב. במחקר שנעשה על שחקני כדורסל מצאו בסריקת MRI שליותר מ-70% מהם יש קרע בלברום הכתף או במסובבי הכתף, אלה הן בעיות שלסובלים מהן ממליצים על ניתוח. מה שניתן להסיק מהמחקרים הוא שכנראה לרובנו יש שינויים ניווניים ברמה מסוימת, אך לא ניתן לגזור מכך שהשינויים האלו בהכרח גורמים לכאב או שניתוח ישפר את המצב. 

נתונים אלה אינם סותרים את העובדה שבעיות כמו פריצת דיסק או קרע בשריר גורמות לכאב, אך הם מוכיחים שלא כל מה שמוצאים בסריקת MRI הוא בהכרח הגורם לכאב.  

חיזוק שרירי ליבה למניעת כאבי גב

עוד סברה רווחת היא ששרירי ליבה חזקים חשובים לבריאות הגב, אך גם לסברה זו אין הוכחה ניצחת. לא הרבה יודעים זאת, אך פעילויות יומיומית כמו הליכה, עמידה והתכופפות אינן מצריכות פעילות רבה של שרירי הליבה, ולמעשה שיעור הפעילות שלהם הוא כ-2% בלבד. בשל שיעור נמוך זה אין זה פלא שחוקרים גילו שלשרירי הליבה יש השפעה מועטה על כאבי גב. 

מחקרים רבים נעשו על הנושא ומרובם עולה תוצאה דומה – תרגילים לחיזוק שרירי הליבה יכולים להקל על כאבי גב בדיוק כמו תרגילים לחיזוק כללי של שרירי הגוף. לחיזוק שרירי הליבה יש יתרונות רבים, הם מסייעים לחיזוק הכללי של הגוף וכך גם להקלה על כאבי גב, אך חיזוק שלהם אינו בהכרח יעיל יותר מתרגילים אחרים. 

כל המחקרים האלה מנפצים את הדעה הרווחת בכל הקשור לכאבי גב והם מעלים הרבה שאלות, שהחשובה שבהן היא מדוע מטפלים ומטופלים כאחד ממשיכים לדגול בשיטות אלה? כאמור, כאבי גב יכולים להיגרם משרירים חלשים או מבלט דיסק, אך הם יכולים להיגרם גם מסיבות אחרות ויש לבחון זאת היטב ולהתאים את הפתרון היעיל ביותר, ולא לפנות מיד לטיפולים מיותרים ופולשניים.

​​

יצירת קשר מהירה

שינוי גודל גופנים
ניגודיות
גלילה לראש העמוד