ב ל ו ג

קרע ברצועה הצולבת

קרע ברצועה הצולבת הקדמית (ACL) – למה זה קורה וכיצד מטפלים?

כאבי ברכיים? הכירו את אחת הפגיעות הנפוצות ביותר בברך, כיצד זה עלול להשפיע עליכם והאם הטיפול כרוך בהכרח בהתערבות כירורגית?

 

לרצועה הצולבת הקדמית (ACL) יש תפקיד חשוב מאוד בשמירה על יציבות הברך ועל שיווי המשקל של כל הגוף. מקור השם הוא בהצטלבות הרצועה הצולבת הקדמית עם הרצועה הצולבת האחורית, היוצרת את האות "X". כאשר הרצועה הצולבת הקדמית פגועה, אנו עלולים לחוש שהברך כאילו 'בורחת', דבר שיכול להיות מלווה בכאב, בנפיחות ובחוסר יציבות. פציעה מסוג זה עלולה גם להוביל לפציעות נלוות כמו קרע במניסקוס ופגיעה בסחוס המפרק. המשיכו לקרוא כדי להבין כיצד נוצרת הפגיעה, איך ניתן לטפל, ואם אפשר למנוע הישנות של הפציעה, במיוחד כשמדברים על פציעות ספורט.

 

תפקידה של רצועה צולבת קדמית

הרצועה הצולבת הקדמית היא אחת מתוך ארבע הרצועות העיקריות בברך, והיא אחראית על יציבות הברך, דבר משמעותי בעבור העוסקים בפעילות ספורטיבית הכוללת קפיצות, שינויי כיוון ובלימה מהירה. תפקידה של הרצועה הצולבת הקדמית הוא למנוע גלישה של השוק קדימה וסיבובו פנימה. רצועה צולבת קדמית עלולה להיפגע כתוצאה מנחיתה על רגל ישרה או שינוי כיוון הגוף באופן פתאומי. אם זה קורה, אנו עלולים להיתקל בקשיים במהלך פעילות ספורטיבית וגם בפעילויות יום יומיות רבות כגון: ריקוד, כניסה ויציאה מהרכב, עליה וירידה במדרגות, משחק עם הילדים בגינה ועוד.

 

הסימפטומים של קרע ברצועה צולבת קדמית

ברגע הפציעה נשמע "קנאק", המלווה בכאב חזק. כאשר מתחילים ללכת, תיתכן תחושה של חוסר יציבות בברך. זמן קצר לאחר מכן עלולה להופיע נפיחות של המפרק. בהמשך אתם עלולים לחוות חלק מהסימפטומים הבאים:

  • כאב – לרוב מיד לאחר הפציעה, אתם עלולים לחוש בכאב מאוד חזק שאמור לרדת בהדרגה.
  • נפיחות – צפויה לקרות במהלך 24 השעות הראשונות מרגע הפציעה, ונובעת מדימום בברך כתוצאה מהקרע ברצועה.
  • צורת הליכה – ייתכן שבשל הכאב העז לא תוכלו לדרוך על הרגל או שתרגישו כי הברך 'משוחררת' יותר ממה שהיא צריכה להיות, מצב שעלול להשפיע על אופן העמידה וההליכה שלכם.
  • צמצום טווח התנועה – סביר להניח כי לאחר הפגיעה לא תוכלו ליישר או לכופף את הברך עד הסוף, באותו אופן שעשיתם עד כה.

 

איך זה קורה?

קרע ברצועה הצולבת הקדמית יכול לקרות כתוצאה מתנועה פתאומית או מהירה, בנחיתה לאחר קפיצה, בנפילה על רגל ישרה, בניסיון לבלום את הגוף עם ברך ישרה או כתוצאה משינוי כיוון פתאומי. ספורטאים נוטים לסבול מסוג זה של פציעות – שחקני כדורגל, טניס, כדורסל, כדורעף או מתעמלים נדרשים לעמוד בעומסים גבוהים, ולכן נוטים יותר לפציעות ספורט מסוג זה. התופעה נפוצה בעיקר בקרב נשים ו-80% מהפגיעות מתרחשות ללא מגע ישיר לברך.

 

אופן הטיפול

יש הסובלים מקרע ברצועה הצולבת הקדמית ויכולים להתמודד עם המצב ללא התערבות כירורגית. במקרים אלו הפיזיותרפיה בלבד תאפשר להשיג תפקוד מספק, ללא צורך בניתוח. במקרים שבהם לא ניתן להגיע לרמת הפעילות שאליה הייתם רגילים לפני הפציעה, קיימת אופציה לעבור ניתוח לשחזור הרצועה, ואחריו פיזיותרפיה.

ישנן מספר אפשרויות לטיפול במצב של קרע ברצועה:

  • טיפול ראשוני – במטרה להקטין את הנפיחות הנלווית לפציעה, ניתן להניח קרח על הברך מיד לאחר הפגיעה. מומלץ לחבוש את הברך.
  • תרופות – תרופות אנטי-דלקתיות יכולות לעזור להפחית את הנפיחות והכאב. יש לזכור כי יש ליטול תרופות רק באישור רפואי.
  • פיזיותרפיה – במטרה לטפל בברך וגם כדי לחזק את השרירים באזור, תוכלו לבצע תרגילים שמטרתם לעזור לכם להחזיר טווח מלא של תנועה בברך. בעזרת טיפול נכון במכון פיזיותרפיה, המצויד בכלים הנדרשים לצורך שיקום מיטבי, תוכלו לשפר את רמת התפקוד בצורה משמעותית.
  • ניתוח – אם אתם מתקשים לחזור לאורח החיים שאותו ניהלתם לפני הפציעה, ניתן לשקול לבצע ניתוח לשחזור הרצועה הצולבת הקדמית.

 

שלב השיקום

תהליך השיקום מתחלק לכמה שלבים. בשלב הראשון הוא מתמקד בהורדת נפיחות, בהפחתת כאב, בהשבת טווחי תנועה לברך, בחזרה לתבנית הליכה תקינה ובעבודה על שיווי משקל.

בשלב השני ננסה להשיג טווחי תנועה מלאים, המשך עבודה על שיווי משקל, וחזרה לריצה בקו ישר, אותן ניתן להשיג על ידי שימוש בטכניקות ידניות, וחיזוק המתבצע באמצעות תרגילים. דבר נוסף שיכול לעזור לנו בטיפול בשני השלבים הראשונים הוא אלקטרותרפיה (טיפול באמצעות זרמים חשמליים) המשמש להפחתת כאב ולחיזוק השריר.

המטרה של השלב האחרון היא לחזור לפעילות ספורטיבית מלאה. בשלב זה נקיים אימונים פליאומטרים הכוללים קפיצות ודילוגים ותרגילים לשיפור קואורדינציה ומהירות, ונתרגל את מרכיבי כושר הדרושים לענף הספורט שלכם.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות