fbpx
ב ל ו ג

פציעות נפוצות בקרב רוכבי אופניים

פציעות אופניים

רכיבה על אופניים היא דרך מצוינת לשמור על הכושר ועל בריאות הגוף והנפש, אך היא עלולה לגרום לפגיעות גוף שונות עקב תאונה או רכיבה ממושכת או בתדירות גבוהה. טיפול פיזיותרפיה מותאם יכול לסייע בהקלה על הכאב ולשיקום הגוף עד לחזרה לשגרת רכיבה נכונה ובטוחה.

רכיבה על אופניים לא רק ידידותית לסביבה, אלא גם מחזקת את הכוח האירובי ואנאירובי של הגוף ומסייעת במניעה של בעיות בריאותיות שונות, כמו הורדת לחץ דם, הפחתת כולסטרול והעלאת האנרגיה הפיזית והמנטלית.

עם זאת, רכיבה על אופניים עלולה להיות כרוכה בסיכונים שונים, אם בשל עומס או שימוש יתר באופן שאינו מותאם לגוף באופן אופטימלי, ואם בשל נפילה או תאונה.

בשני המקרים, טיפול פיזיותרפיה מותאם יכול לסייע בפגיעה ובנזק שנגרם בעקבותיה, ולהשיב את הרוכבים במהרה למושב האופניים.

פגיעות נפוצות בשל תאונה בעת רכיבה על אופניים

ברכיבה על אופניים אפשר להגיע למהירויות גבוהות, ופעמים רבות הרוכבים נתקלים במכשולים בדרך – כלי רכב, רוכבים אחרים, מהמורות בדרך, פניות חדות, תקלות ציוד וכדומה.

ישנו מגוון רחב של פציעות כתוצאה מנפילה, ובהן:

הטיפול בפגיעות כתוצאה מנפילה תלוי באזור הפגוע וברמת הפגיעה. יש מקרים שמחייבים ניתוח ויש מקרים שניתן לעשות שיקום שמרני. כך, למשל, במקרה של שבר בעצם בריח ניתן לעשות ניתוח וניתן לעשות פיזיותרפיה בלבד, ההחלטה מתקבלת על סמך רמת התזוזה של השבר. דוגמה נוספת היא פריקת כתף, שלאחריה נהוג לעשות פיזיותרפיה בלבד, אך במקרים שבהם הפריקה חוזרת על עצמה יש לשקול לעבור ניתוח.

פציעות נפוצות בשל שימוש יתר באופניים

אנשים שאופניים מהווים חלק בלתי נפרד מהיום-יום שלהם יכולים לסבול מפגיעות שונות הנובעות משימוש יתר או ממנח גוף לא נכון בעת הרכיבה. הפגיעות הנפוצות במקרים אלה הן –

  • כאב גב תחתון – נגרמים בשל ישיבה מכופפת לאורך זמן על האופניים. הפתרון הראשוני הוא התאמה אופטימלית של האופניים לרוכב/ת. כמו כן, תרגילים לחיזוק הגב מסייעים להפחית את כאבי הגב ולהוריד את הסיכוי לחזרתם.
  • כאב ברך – ישנן מספר בעיות היכולות לגרום לכאב בברך:
    • כאב ברך קדמית:
      אחת הסיבות הנפוצות לכאב זה היא דלקת בגיד הפיקה. לרוב, הכאב יורגש מתחת לפיקה, בחיבור של גיד הפיקה לפיקה. במקרה זה הכאב יהיה די ממוקד ונקודתי.

אזור נוסף שיכול להתעורר בו כאב הוא המפרק בין הפיקה לבין עצם הירך אשר יכול להיגרם בשל שחיקה בסחוס של הפיקה או של המשטח המפרקי של עצם הירך. במקרה זה הכאב מתפרס על כל אזור הברך הקדמית וקשה להגדיר נקודה ספציפית שבה מתבטא הכאב.

גורם נוסף שיכול להיפגע בברך הקדמית הוא גיד הארבע ראשי – הגיד שמחבר בין שריר הארבע ראשי לבין הפיקה. במקרה זה הכאב יורגש מעל הפיקה. נדרש לבצע חיזוק של שריר הארבע ראשי האמסטרינג ומסובבי הירך.

  • כאב בצד הפנימי של הברך (הצד שקרוב יותר לברך השנייה) – פגיעה במניסקוס המדיאלי (הפנימי) היא הסיבה הנפוצה לכאב בחלק זה של הברך. הדבר יכול לנבוע מקרע אקוטי או ניווני של המניסקוס. ברוב המקרים, תוכנית לחיזוק לרגל תעלים את הכאב.
  • כאב בצד החיצוני של הברך– יכול לנבוע בשל פגיעה במניסקוס הלטרלי (החיצוני). כאב זה מורגש גם בזמן מנוחה. כמו במקרה של מניסקוס מדיאלי, תוכנית לחיזוק הרגל יכולה לפתור את הבעיה.
    גורם נוסף לכאב באזור זה הוא ITBS (Iliotibial Band Syndrome), במקרה זה, הכאב יופיע במהלך הרכיבה ולא במנוחה. אופן הטיפול מתמקד בעיקר בחיזוק של שרירי הירך והישבן.
  • כאב בחלק האחורי של הברך – יכול לנבוע מנזק בגידים של שריר ההאמסטרינג או של שריר התאומים המתחברים באזור זה, או כתוצאה מציסטה על שם בייקר (נוזלים שהצטברו בברך והתנקזו בכיס בחלק האחורי של הברך). בתהליך השיקום נתמקד בחיזוק שרירי ההאמסטרינג והתאומים.
  • כאבים בכפות ידיים, במרפק או בכתף – כאבים לאורכה של הזרוע אשר יכולים לנבוע מהעברת משקל יתר לפנים. לרוב, העברת המשקל קדימה נעשית משום שידיות הכידון נמוכות מדי, התאמת גובה הכידון לגובה הרוכב/ת יסייעו לפתור את הבעיה.
  • מרפק טניס – מתבטא בכאב בצד החיצוני של המרפק. לרוב מופיע ביד הדומיננטית ובאופן ספונטני ללא פציעה שהובילה לכאב. אחד הגורמים הנפוצים לבעיה הוא עומס שמוביל לשחיקה של אחד המבנים האנטומיים בצד החיצוני של המרפק. טיפולי פיזיותרפיה הכוללים חיזוק ועליה הדרגתית בעומסים יעזרו להפחית את הכאבים.

 כאמור, ישנם הרבה סוגים של פגיעות אופניים, ולכל אחת מהן סוג טיפול אחר המותאם לאזור הפגוע, לרמת הנזק שנגרם ולצורכי המטופל/ת לאחר השיקום. פעמים רבות טיפול פיזיותרפי יכול למנוע ניתוח, ובכל המקרים, טיפול פיזיותרפיה מסייע להחלמה ולחזרה לשגרה מהירה יותר לאחר הפגיעה.

הטיפול הפיזיותרפי כולל תרגילים לחיזוק אזור הפגיעה או האזורים אחרים שתומכים בו או מקרינים אליו. לעתים יש צורך בהתאמה של האופניים ומנח הרכיבה כדי לפזר את העומסים בגוף באופן קבוע או זמני.

במסגרת הטיפול אצלנו בקליניקה, אנחנו משלבים תרגילי חיזוק עם אמצעים טכנולוגים שונים כמו טיפול בחשמל, אולטרסאונד וגלי הלם.

ניהול סיכונים

כדי להפחית את הסיכוי לפציעות בשל רכיבה על אופניים, כדאי להקפיד על מספר כללים:

  • לנהל עומסים בצורה נכונה: לא לעלות בעומסים מהר מדי
  • לוודא שיש מספיק זמן מנוחה בין האימונים כדי לאפשר לגוף להתאושש
  • לישון מספיק
  • לאכול נכון

כאשר מתחילים להרגיש כאב בזמן רכיבה או לאחריה, הפתרון הראשוני הוא הפחתת עומסים או שינוי פרמטרים ברכיבה. בהרבה מקרים, אלה בלבד יסייעו לפתור את הבעיה או לפחות להקל עליה. במקרים שהתסמינים לא עוברים או מחמירים, כדאי לפנות לפיזיותרפיסט מוסמך או לאורתופד.

במקרה של פגיעה בשל תאונה, יש לפנות מיד לגורם מוסמך לאבחון הבעיה ולהתחיל את תהליך השיקום במהירות האפשרית.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות