כאבים בכתף: כיצד פיזיותרפיה יכולה לעזור?

כאבים בכתף

אין סיבה אחת הגורמת לכאבים בכתף, ולכן גם הטיפול בכאב שונה ממטופל למטופל. איך להקל על כאבים בכתף? טיפולי פיזיותרפיה מותאמים לכל אדם לפי צרכיו, מטרותיו ושגרת היום יום שלו, אם זו ספורטאית עם כאבים כרוניים ואם זה הייטקיסט הסובל מכתף קפואה.

מבנה ומפרק הכתף:

בעוד רוב האנשים יתלוננו על "כאבים בכתף", ומביני דבר אף ידעו להגיד "מפרק הכתף", למעשה הכתף אינה איבר אחד, אלא היא חלק ממערכת בשם "חגורת הכתפיים". חגורת הכתפיים היא מבנה מורכב אשר מטרתו לחבר בין חלקו המרכזי של הגוף לבין הגפיים העליונות. לחגורת הכתף ארבעה משטחים מפרקיים, שלוש עצמות עיקריות, שרירים, רצועות וגידים, אשר יחד יוצרים מאפיינים מבניים ייחודיים המאפשרים טווחי תנועה רחבים בהתאם לתפקוד המגוון הנדרש מאזור זה של הגוף.

התפקוד הנדרש מחגורת הכתפיים הוא נשיאת חפצים, תנועתיות בטווחים מגוונים, דיוק ושליטה על פעולות הנעשות עם אצבעות וכפות הידיים ותמיכה וייצוב בעת נשיאת משקל עם המרפקים וכפות הידיים.

פתולוגיות שעלולות לגרום לכאב בכתף

בעיות בכתף נמנות בין הגורמים הנפוצים ביותר לכאבים במערכת שריר-שלד.

כאבים אלו נמצאים בשכיחות גבוהה אצל אנשים מבוגרים, עובדי עבודה יושבנית (כמו פקידים, טכנאי מחשב ואנשי הייטק) ובעלי מקצועות חופשיים כמו ספרים, גננות, סבלים וכדומה. בקרב ספורטאים, שכיחות גבוהה של כאבי כתפיים מצויה אצל אלו העוסקים בתחומים המחייבים תנועות ידיים חוזרניות מעל גובה הראש, כדוגמת שחיינים, שחקני טניס, שחקני כדור יד, מתאמני קרוספיט וכאלה המתאמנים בחדר כושר בתדירות גבוהה.

גורמים נפוצים התורמים לכאבי כתף הם:

• מחלות של השרוול המסובב (Rotator cuff syndrome) – פתולוגיות של הגידים סביב מפרק הכתף
  • הפרעות במפרק הכתף עצמו – המפרק בין עצם הזרוע לשכמה
  • פגיעה במפרק האקרמיו-קלביקולר – המפרק בין השכמה לעצם הבריח
  • כאב המושלך מאזור הצוואר
  • תסמונת הכתף הקפואה (Frozen shoulder)

כאב ממקור שאינו ספציפי

כאב שאינו ספציפי הוא כאב הנובע ממקור לא ברור או ממספר מקורות בו-זמנית. הוא מתחלק לשלוש קבוצות שבהן מקור הכאב או מקור המגבלה בתנועה שונה מאחת לשנייה:

• כאב בזמן תנועת אבדוקציה – הרחקה הצידה של הזרוע
  • הגבלות טווח תנועת הכתף
  • כאב בעת תנועת אבדוקציה עם הגבלת טווח התנועה

כאב בכתף ממקור ספציפי

כאבים בכתף או מגבלה בתנועה לרוב נובעים מטראומה לאזור המפרק, אך יכולים להיווצר גם ללא אירוע אקוטי.

כאב שאינו מטראומה לרוב נגרם ממצבים כמו דלקת בגידים הרבים העוטפים את המפרק, כאשר הנפוצה שבהן היא דלקת בגיד השריר הדו-ראשי.

במקרים שבהם הכאב הוא תוצאה של מטראומה, כמו נפילה, תנועה חדה לא נשלטת או הרמת חפץ כבד, עלולים להיווצר קרעים ברצועות, בגידים או בשרירים ואף שברים בעצמות ופגיעה בסחוסים.

כ-10% מהמטופלים הפונים לטיפולים אצל פיזיותרפיסטים סובלים מכאבים או ממוגבלויות בתנועות הכתף, כאשר מרביתם מדווחים על כאבים הנמשכים שישה חודשים ואף יותר, אלה מוגדרים כבעלי כאב כרוני.

כיצד פיזיותרפיה יכולה לעזור לנו?

אז איך להקל על כאבים בכתף? מחקרים העוסקים באמצעי דימות הוכיחו פעמים רבות שנוכחות של ליקויים מבניים ברקמות, בסחוסים ובעצמות של מפרק הכתף אינם בהכרח מאופיינים בתסמינים כמו כאב ומוגבלות תנועה.

ממצאי מחקרים אלו מוכיחים את התוקף הנמוך של אמצעי ההדמיה ומראים כי באבחון חומרת הנזק אין יתרון משמעותי לאבחון עם אמצעי הדמיה, כמו אולטרה-סאונד או MRI, וכי דיווחים מפי המטופל ובדיקות מקיפות של הפיזיותרפיסט משיגים את אותה האבחנה בדיוק.

תוצאות מחקרים אלו נכונות לכאבים ברוב מפרקי הגוף, כל עוד אין נזק טראומטי, כמו שבר או קרעים נרחבים. כמו כן, ישנן הוכחות שטיפולי פיזיותרפיה בכאבי כתף מפחיתים באופן משמעותי את מספר המקרים שמטופלים נדרשו לעבור ניתוחי כתף בעקבות כאבים הנובעים מקרע או מדלקת בכתף.

הערכה קלינית של פיזיותרפיסט

בטיפול הראשון אצל הפיזיותרפיסט ספורט תיבחן ההיסטוריה של המטופל – מצב בריאותי, עיסוק בספורט, פעולות שבשגרה, וכן תחקור מקיף של סיפור המקרה. לאחר מכן תיערך בדיקה גופנית הכוללת בחינה של כוח שרירים, טווחי תנועה ומבחנים ייעודיים לאבחון הפגיעה. כל אלה מסייעים לפיזיותרפיסט לקבל החלטות על בסיס הידע הקליני והאנטומי שלו.

מכיוון שחגורת הכתף סמוכה לאזורים רגישים, כמו הריאות, בלוטות הלימפה ועמוד השדרה, על הפיזיותרפיסט לתת תשומת לב יתרה לסיפור המקרה של המטופל ולכאבים שעליהם הוא מדווח.

לאחר האבחון, הפיזיותרפיסט יבנה את תוכנית השיקום, אקטיבית ברובה, במטרה להקל על התסמינים אשר הובילו לטיפולים מלכתחילה, וכן כדי להשיג את היעדים שאליהם המטופל שואף להגיע – החל מהגדלת טווח התנועה של הכתף וכלה בחזרה לפעילות ספורטיבית קודם לפציעה.

טיפול פיזיותרפי בכאבי כתף

טיפולי הפיזיותרפיה השכיחים ביותר לטיפול בכאבי כתף הם:

• תרגול אקטיבי לחיזוק ושיפור של טווחי תנועה
  • התאמה של תוכנית אימונים
  • טיפול מנואלי הכולל תנועתיות למפרקים ועיסויים לנקודות רגישות
  • אלקטרותרפיה – טיפול בחשמל
  • גלי הלם
  • טיפול בלייזר
  • טיפול באולטרסאונד

גם חוקרים וגם פיזיותרפיסטים ממליצים לבצע תרגילים אקטיביים לשיפור הכאב, ללא קשר למקורו.

מטרת התרגול האקטיבי היא לשפר את התפקוד של שרירי חגורת הכתפיים.

יש לזכור שתחושות כאב, אי-נוחות ועייפות הן דבר שבשגרה בעת ביצוע תרגילים והן חלק בלתי נפרד מתהליך השיקום. עם זאת, יש לוודא כי הכאב שחשים אינו מופרז ואינו כזה שיכול להעיד על נזקים אפשריים. כך, למשל, כאב בינוני בזמן תרגול (4 מתוך 10), הנובע ממאמץ, הוא כאב תקין, אך הוא צריך להירגע או להיעלם לחלוטין עד 12 שעות לאחר הטיפול.

כאשר חל שיפור במצב ובתחושת הכאב בזמן מנוחה או מאמץ, הפיזיותרפיסט יבקש להוסיף משקלים באופן הדרגתי ולבצע תרגילים של תנועות מורכבות או מהירות וכן תרגילי שליטה ויציבות