שילוב מכשיר לייזר בטיפול פיזיותרפיה

שילוב לייזר בטיפול פיזיותרפיה

השימוש בלייזר בטיפולי פיזיותרפיה מפחית את הכאבים הנלווים לבעיה, ובכך מאפשרים ביצוע של התרגילים והתקדמות של תוכנית השיקום באופן מיטבי. הלייזר מטפל בבעיות אורתופדיות רבות, כמו כאבי דורבן, דלקות בגידים, כאבי צוואר ועוד.

לייזר (באנגלית LASER –Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation) הוא מכשיר המגביר אור באמצעות פליטה מאולצת של קרינה. לרוב, קרן הלייזר היא צרה ומגיעה בצבע אחד. מכשיר הלייזר הומצא בשנת 1958 על ידי הפיזיקאי האמריקאי גורדון גולד. מכשיר הלייזר משמש בהרבה תחומים רפואיים, כמו דרמטולוגיה, כירורגיה, רפואת עיניים ושיקום אורתופדי. בעולם הפיזיותרפיה, הלייזר עוזר בכמה רבדים: הקלה על כאבים, האצת תהליך הריפוי והפחתת דלקות.

מטרות השימוש בלייזר בטיפולי פיזיותרפיה

המטרה העיקרית של הטיפול בלייזר בטיפול פיזיותרפיה היא הפחתת הכאב אצל המטופלים. להפחתת כאב יש השפעה לא מבוטלת על טיב הטיפול בכך שהיא מאפשרת לבצע את התרגילים הנדרשים בתוכנית השיקום, שהם למעשה הפרמטר החשוב ביותר בטיפול בכמעט כל סוג של בעיה אורתופדית. תרגילי פיזיותרפיה מזרזים את תהליך הריפוי של הרקמה ומפחיתים את הדלקת באזור הפגוע. ללא ביצוע תרגילים, תהליך השיקום איטי מאוד ולעיתים המצב נשאר סטטי ללא החלמה מלאה.

כאב יכול להגביל את הסיבולת ואת טווח התנועה בעת ביצוע התרגילים. משום שהטיפול בלייזר מפחית את עוצמת הכאב, הוא מאפשר תרגול טוב יותר לאורך זמן רב יותר. כמו כן, להורדת הכאב יש גם אפקט פסיכולוגי חשוב, כאשר הכאב פוחת (גם אם באופן זמני בלבד) וניתן לבצע את התרגילים, הדבר יוצר תחושת מסוגלות אצל המטופל/ת, ומשם עולה המוטיבציה וקל יותר להמשיך ולבצע תרגילים מורכבים יותר.

סוגי מכשירי הלייזר בטיפול פיזיותרפיה

מכשירי הלייזר מסווגים לפי עוצמה ואורך הגל.

• עוצמה – מבחינת העוצמה יש שני סוגים של לייזר הנפוצים לשימוש טיפולי:
  1. לייזר בעוצמה נמוכה (Low Level Laser Therapy-LLLT) – כל מכשיר לייזר שעוצמתו לא עולה על 0.5 W (חצי וואט). לייזר בעוצמה נמוכה לא מייצר תחושה של חום בזמן הטיפול ולכן הוא נקרא גם לייזר קר.
  2. לייזר בעוצמה גבוהה – (High Level Laser Therapy-HILT) כל מכשיר לייזר שעוצמתו מעל 0.5 W (חצי וואט). טיפול בלייזר בעוצמה גבוהה מייצר תחושה של חום במהלך הטיפול.

לייזר בעוצמה גבוהה יכול לחדור הרבה יותר לעומק הרקמה לעומת לייזר בעוצמה הנמוכה, החודר רק לשכבות הרקמה השטחיות.

ככל שהלייזר בעוצמה גבוהה יותר, כך הוא פולט יותר אנרגיה פר יחידת זמן. האנרגיה נמדדת ביחידה הנקראת ג'אול (J). לדוגמה, לייזר בעוצמה של 5 W פולט אנרגיה של 5 ג'אול לשנייה. מכאן ניתן להסיק שככל שהלייזר בעל עוצמה גבוהה יותר, ניתן לטפל בשטח גדול יותר בפחות זמן.

• אורכי גל – אורכי גל שונים נספגים ומתפזרים באופן שונה ברקמה. אורכי הגל שנמצאו כיעילים ביותר לטיפול הם בין 650 nm ל-1100 nm. אורך הגל משפיע על יכולת החדירה של קרן הלייזר לרקמה וקובע אם הקרן תחדור לעומק הרקמה או שתגיע רק לשכבות השטחיות שלה. במכשירי הלייזר המתקדמים, קרן הלייזר מורכבת משני אורכי גל, כך שהיא חודרת גם לשכבות השטחיות של הרקמה וגם לשכבות העמוקות שלה.

פתולוגיות לטיפול בלייזר

הטיפול במכשיר לייזר רפואי נמצא יעיל ברוב הסוגים של בעיות אורתופדיות, ובהם –

התחושה בעת טיפול לייזר היא של חום קל ונעים. הטיפול אינו כואב ואין לו תופעות לוואי.

טיפולי פיזיותרפיה בשילוב לייזר במדימקס

אצלנו בקליניקה משתמשים במכשיר לייזר תוצרת חברת ZIMMER הגרמנית מדגם Opton Pro בעל יכולת להפיק קרן לייזר בעוצמות של בין 0.1 W לבין 7 W. קרן הלייזר בעלת שני אורכי גל: 810 nm – אורך גל החודר עד 5 ס"מ רקמה ו-980 nm – אורך גל שטחי יותר המטפל בשכבות החיצוניות יותר של הרקמה.

חשוב לציין שהטיפול בלייזר הוא חלק מטיפול פיזיותרפיה כולל ולא טיפול בפני עצמו. כדי לתת את המענה המקיף ביותר למטופל/ת, אנו משלבים מגוון רחב של ציוד טכנולוגי הן לטיפול והן לתרגול, ובכך אנו מעלים משמעותית את הסיכוי לפתור את הבעיה שבגינה הגיעו אלינו המטופלים.

נוסף ללייזר, אנו משתמשים במכשירים נוספים כמו גלי הלם, אולטרסאונד וזרמים חשמליים. הדבר החשוב ביותר בכל תהליך טיפולי הוא בניית היכולת של המטופל/ת לבצע את הדברים שאותם מתקשה לבצע או שהכאבים מונעים מלבצע. על כן, הלייזר מסייע לקדם את הטיפול, לשפר את תוצאות הטיפול ולהאיץ את תהליך השיקום, אך יש לזכור שטיפול בלייזר בלבד הוא לא מספיק יעיל ויש לשלב אותו כחלק מהמערך הטיפולי ולא כטיפול עצמאי.