כל מה שרצית לדעת על דורבן ברגל!

דורבן בעקב טיפול פיזיותרפיה במדימקס

דורבן ברגל (דלקת בעקב, לא החיה), היא תופעה שכיחה הגורמת לכאבים בכף הרגל. הטיפול המיטבי בדורבן כולל תרגילים מותאמים וניהול עומסים בשילוב טיפול בגלי הלם. רוצה לדעת מה מקור השם דורבן? מהם גורמי הסיכון לבעיה ואם גם לך יש את הבעיה? כל התשובות במאמר הבא.

מהו דורבן ברגל?

כמו שאתם בטח מבינים, דורבן בעקב או דורבן ברגל הוא אינו המונח הרפואי של הבעיה, אלא מונח עממי שנוצר בשל ההקשר בין הזיז הבולט שנגרם בשל הדלקת לבין תחושת הדקירה שמאפיינת את המצב. השם הרפואי של הבעיה הוא מחלת החיתולית הכפיתה (Plantar Fasciitis).

דורבן בעקב הוא דלקת המתפתחת בחלק התחתון של העקב והוא הסיבה הנפוצה ביותר לכאבים בכף הרגל.

מהם גורמי הסיכון לדורבן?

ישנם גורמים שונים שיכולים לגרום להיווצרות דורבן ברגל, כאשר הסיכוי לכך גובר בקרב אנשים העוסקים בפעילות גופנית הכוללת תנועה על משטחים קשים, כמו ריקוד, ריצה והליכה. עם זאת, התופעה שכיחה גם אצל אנשים העומדים זמן ממושך על משטח קשה, כמו מלצרים ועובדים בפסי ייצור.

סיבות נוספות שיכולות לגרום לדורבן בעקב הן משקל עודף, כפות רגליים שטוחות (פלטפוס), נעליים שאינן אוחזות כראוי את כף הרגל ופעילות גופנית מהירה ומסיבית וכזו שמתבצעת ללא תדרוך נכון או בתנאים שאינם מתאימים. כמו כן, גם גיל מהווה פקטור, וכאבי דורבן לרוב מופיעים לאחר גיל 40.

מהם התסמינים של דורבן ברגל?

לדורבן בעקב יש תסמינים רבים, אשר יכולים להופיע ביחד או בנפרד –

1. רגישות בעקב וכאבים בלחיצה על אזור העקב.
  2. כאבים מקומיים מתחת לעקב המורגשים בעיקר לאחר מנוחה ממושכת של הרגליים, כמו אחרי שינה או מנוחה ארוכה.
  3. כאבים שהולכים ומתגברים בזמן ריצה או הליכה.
  4. כאבים המתעצמים בעת הליכה כשהרגל בשיפוע, כמו בזמן נעילה של נעלי עקב.

לא כל כאב בעקב בהכרח מצביע על דלקת דורבן ברגל, ישנם תרחישים המעידים על כך שהדורבן אינו מקור הבעיה –

1. תחושה של נימול/דקירות/שריפה/ירידה בתחושה בעקב – ייתכן שמקור הכאב הוא עצבי.
  2. כאבים בלילה ובזמן מנוחה – בקרב אנשים עם עבר של שברי מאמץ בכף הרגל או שברים מלאים בכף הרגל, ייתכן שמקור הכאב הוא העצמות.
  3. כאבים סימטריים בשני הרגליים, כאבים בזמן שינה או מנוחה, שילוב של כאב בעקב עם כאבים במפרקים ונוקשות של כף הרגל לאחר מנוחה – ייתכן שמקור הכאב הוא בעיה גופנית כללית.

טיפול בדורבן בעקב

טיפול בדורבן בעקב משלב כמה גורמים: תרגילים מותאמים להפחתת הדלקת והתסמינים המלווים אותה, ניהול עומסים על כף הרגל, וניהול הכאב באופן שמאפשר העמסה הדרגתית וחיזוק של כף הרגל.

נוסף על כך, מומלץ לשלב טיפול בגלי הלם לדורבן. גלי הלם הוא טיפול לא פולשני היעיל להחלמה של בעיות אורתופדיות שונות, לרבות דורבן בעקב. הטיפול משפיע על הרקמות ועוזר להחלמה מהירה יותר של אזורים פגועים או כואבים. טיפול בגלי הלם בדלקת דורבן הוכח כגורם המסייע לטיפולי הפיזיותרפיה הקונבנציונליים הן בהפחתת התסמינים והן להאצת תהליך ההחלמה.

אצלנו בקליניקה יש את מכשיר גלי ההלם מהמתקדמים ביותר בעולם, המאפשר לנו לתת למטופלים שלנו את הטיפול היעיל ואיכותי ביותר שיוביל לפתרון מיטבי של הבעיה.